سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوشنبه 88 اسفند 17

ترکیبات: تخم مرغ غنی از کولین، پروتئین و کاراتیـنوئیدهای لوتین و زاکسانتین است.

خواص غذایی: کولین موجود در تخم مرغ در حفظ حافظه در دوران پیری موثر میباشد. از آن گذشته کاراتینوئیدهای موجود در تخم مرغ از ایجاد آب مروارید که میتـواند منجر به کوری گردد جلوگیری بعمل می آورد.

بهترین روش مصرف: بصورت آب پـز، سفت پز، نیمرو و املت تفاوتی نمی کند تـنها از آغشته کردن زیاد تخم مرغ به روغن و کره اجتناب ورزید.

 


کلسترول:

 

پیش از هر چیز باید بدانید که کلسترول لزوما چیز بدی نیست. بدن انسان برای حفظ دیواره سلولی، تجزیه بافت اعصاب و تولید ویتامین D به کلسترول نیاز دارد. ضمنا دو نوع کلسترول وجود دارد: کلسترولی که در غذاها وجود دارد و دیگری کلسترول خون. که هر دو از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند.

 

کلسترول غذایی را می توانید در غذاهایی نظیر: گوشت قرمز، گوشت سفید، غذاهای دریایی، تخم مرغ و لبنیات پیدا کنید. کلسترول نوع دوم ( کلسترول خون) در کبد تولید می شود و با جریان خون به تمام نقاط بدن می رسد. کلسترول خون خود به دو زیر مجموعه تقسیم بندی می شود: لیپو پروتیین های متراکم (HDL) و لیپو پروتیین های کم تراکم (LDL). LDL به این دلیل که به دیواره شریان های خونی می چسبد به عنوان کلسترول بد شناخته می شود.

   

چیزی که واقعا بد است میزان لیپو پروتیین های کم تراکمی است که در خون وجود دارد. مقدار بیش از اندازه آن باعث ایجاد ناراحتی های قلبی می شود. دانشمندان اخیرا به این نتیجه رسیده اند که مصرف غذاهایی که دارای کلسترول هستند میزان کلسترول خون را افزایش نمی دهند. حداقل می توان گفت که تعدادی از کارشناسان با این نظر موافقند ( مثل همیشه عده ای مخالف وجود دارد.)

   

بر اساس یکی از تحقیقاتی که دکتر وندا هاول به همراه همکارانش در دانشگاه آریزونا انجام داده است، در طی یک مطالعه آماری که در طول 25 سال به پایان رسید به این نتیجه رسیده اند که مصرف کلسترولی که در لبنیات وجود دارد به هیچ وجه کلسترول خون را بالا نمی برد. این تحقیق همچنین حاکی از آن است که افرادی که دارای رژیم غذایی کم چربی بوده و حتی روزی 2 تخم مرغ مصرف می کردند هیچ نشانه ای از افزایش کلسترول در خون آنها مشاهده نشده است.

   

بنابراین چه چیزی باعث افزایش کلسترول خون می شود؟ یکی از تئوری ها بر این اصل استوار است که چربی های اشباع شده عامل افزایش کلسترول می باشند. از سه نوع چربی که وجود دارد ( اشباع شده، اشباع حلقه ای و اشباع نشده) تنها نوع اشباع شده آن باعث افزایش کلسترول و در نتیجه میزان LDL می باشند. تخم مرغ دارای چربی های اشباع نشده می باشد که می تواند میزان کلسترول بد خون را کاهش دهد، به شرط اینکه مصرف آنرا جایگزین غذاهایی با چربی های اشباع شده نمایید.

   

ویتامین ها

   

A: مناسب برای پوست و رشد

   

D: با تولید کلسیم مقاومت استخوان ها را افزایش می دهد

   

E: از سلول ها در برابر فرایند اکسایش جلوگیری می کند


   

B1: باعث آزاد شدن انرژی موجود در کربوهیدرات ها می شود


   

B2: انرژی موجود در چربی ها و پروتئین ها را آزاد می کند


   

B6: سوخت و ساز پروتئین در بدن را بهبود می بخشد


   

B12: در ساختار بافت های عصبی و سلول های خونی نقش مهمی دارد

   

مواد معدنی

   

آهن: در ساخت گلبول های قرمز خون بسیار موثر است


   

روی: به تعادل آنزیم ها کمک کرده و فرایند بلوغ را تسریع می بخشد


   

کلسیم: مهمترین ماده معدنی در تقویت استخوان و دندان


   

ید: ترشح هورمون ها تیروئید را کنترل می کند

   

سلنیوم: مانند ویتامین E از سلول ها در برابر فرایند اکسایش محافظت می کند.

تخم مرغ فراتر از غذا

1- مصرف یک تخم مرغ درروزبه حفظ سلامت چشم هاکمک می کندواگرتخم مرغ باماده "لوتئین "غنی شده باشدمی تواندازبروزنابینایی نیزپیشگیری کند‏.‏ ‏.‏ لوتئین یک رنگدانه زردرنگ است که بطورطبیعی درزرده تخم مرغ ,ذرت و هویج یافت می شودوازبروزاستحاله ماکولاچشم پیشگیری می کند محققان به منظورافزایش مقدارلوتئین تخم مرغ ,به مرغهاخوراک ذرت یاسویادادندکه بالوتئین جامداستخراج شده ازگل همیشه بهارو سایرگیاهان غنی شده بود.

2- یک گروه از محققان آمریکایی موفق شدند یک ژن خارجی را وارد دی ان ای(DNA) جنین مرغ کنند. هنگامی که این جنین مرغ به سن بلوغ برسد می تواند تخمهای بگذارد که دارای پروتئینی است که همان ژن خارجی آن را کدگذاری کرده است. دانشمندان پروتئینهای دارویی رااز سفیده این تخم مرغها جدا می کنند و به صورت دارو در اختیار بیمارا‌ن قرار می دهند. هر کدام از این تخم مرغها می تواند حاوی 17 میلی گرم یا بیشتر از پروتئین با خواص دارویی مورد نظر باشد که برای چند نوبت مصرف یک بیمار کافی ا‌ست.

3- غنی سازی تخم مرغ با اسیدهای چرب غیر اشباع n-3موجب افزایش مقادیر این مواد در رژیم غذایی روزانه افراد می گردد و بدلیل اینکه متابولیت های عوامل مذکور در بدن انسان آثاری همانند کاهش ویسکوزیته و فشار خون ، کاهش تجمع پلاکتها و بی نظمی های قلبی دارند و نیز موجب پایین نگاه داشتن سطح تری گلسیرید خون می شود, بنا براین افزایش مصرف اسیدهای چرب غیر اشباع n-3 از طریق تخم مرغ های غنی شده موجب بهبود وضعیت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماریهای قلبی می گردد.

4- تجویز زرده تخم مرغ دارای عوامل ایمنی زای ضد کاندیدیا در بیمارانی که دچار اگزما و آلزایمر بودند در بهبود آنها تاثیرات مثبت داشته است. این مطالعه در آمریکا صورت گرفته است.

5- طی آزمایشی مرغها را جهت تولید تخم مرغهای حاوی پادتن ضد ایدز در معرض ویروس HIV قرار دارند. استحصال پادتن از این تخم مرغها جهت درمان افراد آلوده بعنوان یک طرح مطرح است.

6- دانشمندان هندی بزودی خواهند توانست از تخم‌مرغ برای درمان مارگزیدگی استفاده کنند. سوبا رائو مدیر علمی بنیاد تحقیقات علمی ویتال مالیا در بنگلور گفت شیوه جدید، شامل گرفتن پادتن از تخمکهای مرغ برای ساختن پادزهر است. تخمکهای مرغ در زرده تخم‌مرغ متمرکز شده است.

7- لیزوزیم، آویدین و فسفوتین و سایر مواد شیمیایی راکه سودمندی آنها جهت بهبود زندگی انسان شناخته شده استرا می توان از تخم مرغ استخراج نمود. اسید سیالیک و سیال اولیگو ساکارید ها که از اجزا مهم شیر مادر در انسان بوده و اولین خط دفاعی بر علیه اجرام بیماریزا، ویروسها و سموم را ایجاد می نمایند را ژاپنیها در مقیاس تجاری از تخم مرغ جدا نموده اند. کاربرد سیال اولیگوساکاریدهای استخراج شده از زرده تخم مرغ، جهت ممانعت از عفونت روتاویروس ، که یکی از عوامل اصلی گاستروآنتریت نوزادان می باشد، گزارش شده است.

8- محققین جهت کنترل بیماری تورم پستان در گاو از زرده تخم مرغ خشک شده استفاده نموده اند که بوسیله مرغهای ایمن در برابر استافیلوکوکسی ها و استرپتوکوکسی ها تولید گشته است.

9- طبق یافته های جدید محققان، زنانی که در طول دوران نوجوانی خود تخم مرغ بیشتری نسبت به همسالان خود مصرف کرده باشند در خطر کمتری از نظر ابتلا به سرطان سینه هستند .طبق نظر پژوهشگران دانشگاه هاروارد تخم مرغ به علت سطح بالای آمینو اسیدهای ضروری ویتامینها و مواد معدنی باعث محافظت فرد در برابر سرطان سینه میشود. محققان عنوان کرده اند که دلیل این مساله ممکن است این باشد که تخم مرغ با اتصال به هورمون جنسی استروژن در دستگاه گوارش باعث بروز چنین اثری در کاهش سرطان میشود.

10- همچنین در کتب قدیمی طب نیز از خواص درمانی تخم مرغ صحبتهای زیادی بعمل آمده است که بعضی از آنها به شرح زیر است: مطابق آنچه در کتب طب سنتی آمده است مالیدن تخم مرغ پخته مخلوط با زعفران جهت تسکین درد و ورم بواسیر و با عسل جهت بر طرف شدن کک مک و آثار سیاهى جلد(پوست) نافع است و چون چهار تا پنج عدد زرده را با زیره کرمانى و گل بابونه پس از کوبیدن مخلوط کرده ، بر پارچه آب ندیده بمالند و آنرا روى آتش ملایم گرم کرده ، بر کمر ببندند درد آن را تسکین مى دهد و چون زرده را گرم کرده روى دمل بگذارند و روى آن پارچه اى بچسبانند، باعث سرباز کردن آن شده و زخم آن را التیام مى دهد.




نوشته شده توسط ایمان در ساعت 6:16 عصر
  • کلمات کلیدی :

  •