سفارش تبلیغ
صبا ویژن


خواص مواد اولیه فرآوردههای لبنی

امروزه صنعت تولید مواد اولیه بهدنبال یافتن ترکیباتی جدید، باارزش تغذیهای بالاتر و کارآئی بیشتر است. البته واژه? جدید انتظارات زیادی را در مردم ایجاد میکند. بسیاری از آنها توقع دارند با مادهای مواجه شوند که قبلاً ندیده یا چیزی از آن شنیده باشند. اما به راستی بسیاری از این فرآوردهها، چیز جدیدی نشنیده شاید تنها منابع جدیدی را به مصرفکننده ارائه میدهند.   

البته مقدار لاکتوفررین مصرفی از این طریق باید حداقل ??? میلی‌گرم در هر وعده باشد تا اثرات آن بر سلامت روده‌ها مشخص شود. اما جالب‌ترین نکته‌ای که در مورد لاکتوفررین وجود دارد این است که USDA استفاده از لاکتوفررین فعال شده را روی گوشت تازه گاو به تصویب رسانده است. لاکتوفررین فعال شده همان لاکتوفررریسین است که خواص ضدمیکروبی قوی‌تری نسبت به لاکتوفررین دارد. تحقیقات انجام شده روی لاکتوفرریسین نشان داده است که این ترکیب می‌تواند گوشت تازه? گاو را علیه میکروب‌هائی همچون Ecoli ????:HV، سالمونلا، کامپلیوباکتر و بیش از ?? نوع دیگر از باکتری‌های بیماری‌زا محافظت کند. این ترکیب می‌تواند مانع از رسیدن این باکتری‌ها به سطح گوشت شده و جلوی رشد آنها را بگیرد. دیگر موارد استفاده از لاکتوفررین عبارت است از: تولید مکمل‌هائی برای بیماران مسن و آنهائی که دچار نقص سیستم ایمنی شده‌اند، تولید فرآورده‌های مؤثر در پیشگیری از اسهال مسافران و تولید مکمل‌هائی برای بهبود عفونت‌های معده روده‌ای.
 کلستروم (آغوز)

 کلستروم (آغوز) یک ترکیب بسیار مهم برای رشد و تکامل نوزاد تازه متولد شده است. در کلستروم گاو، ایمونوگلوبولینهائی وجود دارند که خواص ضدمیکروبی قوی دارند و وظیفه? مبارزه با میکروبها را در بدن گوساله? تازه متولد شده به عهده میگیرند تا زمانی که سیستم ایمنی گوساله کامل شود. کلستروم گاو دارای سه نوع ایمونوگلوبولین است: IgG،IgM،IgA.در نخستین شیردهی، کلسترومی که گوساله دریافت میکند شامل ?? درصد پروتئین کل (?? درصد پروتئینهای آبپنیر، ? درصد کازئین، ? درصد چربی و ?/? درصد لاکتوز است که همه? این مقادیر بیشتر از آن چیزی است که در شیر معمولی وجود دارد. نخستین کلستروم تولید شده دارای ?? درصد ایمونوگلوبولین است که پس از چند روز مقدار آن به طرز چشمگیری کاهش مییابد. در کنار این مواد، فاکتورهای رشد IGF و TGF-? نیز در کلستروم وجود دارند.  از آنجائی که ایمونوگلوبینها در برابر حرارت بسیار حساس هستند فرآیند تولید کلستروم ماده? اولیه را با مشکل مواجه میکنند. بهطوری که شرکتهای تولیدکننده? کلستروم در تلاش هستند از روشهائی استفاده کنند که کمترین آسیب را به محصول تولید شده وارد کند. بهعنوان مثال یک آلمانی برای تولید کلستروم بهجای استفاده از روشهای حرارتی از فرآیندهای سرد برای پاکسازی کلستروم استفاده میکند تا کیفیت آن بعد از تولید تغییر نکند. اگر کیفیت کلستروم تولید شده زیاد تغییر نیافته باشد میتواند بعضی از فواید انتقال یافته گاو مادر به گوساله را به انسان نیز منتقل کند. فعالیت ضدمیکروبی یکی از این فواید است. اشرشیاکولی، کامپلیوباکتر ججونی و هلیوباکتر پیلوری بعضی از میکروبهائی هستند که توسط ایمونوگلوبولینهای کلستروم متوقف میشوند. این فعالیت ضدمیکروبی میتواند سلامت رودهها را نیز بهدنبال داشته باشد. مصرف حداقل ?? گرم کلستروم در هر روز این سلامت را تضمین میکند. علاوه بر این موارد کلستروم میتواند بهعنوان یک ماده? اولیه در تولید فرآوردههای انرژیزا، نوشیدنیها و سایر غذاهای غنی شده بهکار رود. 
 کلسیم
 امروزه کلسیم فقط به درون بطریهای شیر محدود نمیشود بلکه مردم میتوانند کلسیم شیر را از طریق بستهبندیهای عرضه شده در بازار تهیه کنند. در این بستهبندیها، ?? درصد مواد معدنی، ?? درصد لاکتوز و پنج درصد پروتئین وجود دارد. عمده? مواد معدنی آن کلسیم و فسفر است. پیام سلامتی کلسیم شیر همچون سایر فرآوردههای بر پایه? کلسیم بیشتر بر کاهش پوکی استخوان متمرکز شده است. اما ارزش کلسیم فقط به سلامت استخوانها محدود نمیشود تحقیقات نشان داده است که یک ارتباط قوی بین مصرف کلسیم و جلوگیری از ازدیاد فشارخون وجود دارد. کاهش فشارخون ماکزیمم و مینیمم با افزایش مصرف کلسیم چیزی است که نمیتوان به راحتی از کنار آن گذشت. بهطوری که میتوان در بعضی از موارد از کلسیم بهجای داروهای کاهنده? فشارخون استفاده کرد.جنبه? دیگر مصر کلسیم که تحقیقات آن تازه شروع شده است. در جلوگیری از چاقی است. در این زمینه مطالعهای توسط مایکل زمل (Mochael Zwmel) صورت گرفته که در مجله? The Federation of American Society for experimental Biology چاپ شده است. در این تحقیق Zemel نتیجه گرفته است که رژیم غذائی سرشار از فرآوردههای لبنی کمچرب سبب میشود تا سلولوهای چربی، چربی کمتری بسارند و از سوئی دیگر این مواد با افزایش فرآیند سوزاندن چربی میتوانند خطر ابتلا به چاقی را کاهش دهند. این موضوع در افرادی که بهدنبال کاهش وزن هستند نیز صدق میکند. بهطوری که تحقیقات صورت گرفته در زمینه? مصرف کلسیم و کاهش وزن نشان داده است زنانی که در هنگام کاهش وزن از فرآوردههای لبنی کمچرب که سرشار از کلسیم هستند استفاده میکنند با کاهش وزن بیشتری در مقایسه با کسانی که از این مواد استفاده نمیکنند مواجه میشوند.این ویژگیها تمایل مردم را به استفاده بیشتر از کلسیم شیر بهعنوان یک ماده اولیه افزایش میدهد زیرا مردم دوست دارند اندامی متناسب، فشارخونی نرمال و استخوانهای مستحکم داشته باشند.افزایش تمایل مردم، تولیدکنندگان کلسیم شیر را به
عنوان یک ماده اولیه به تولید و تحقیق بیشتر در این زمینه وادار خواهد کرد.




نوشته شده توسط ایمان در ساعت 4:37 عصر
  • کلمات کلیدی :

  •