سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوشنبه 87 آذر 11

ماکارونی های رنگارنگ

ماکارونی جزو غذاهای پرکالری و در عین حال پرطرفدار است و کوچک و بزرگ و پیر و جوان این غذا را به شدت دوست دارند. اگرچه ماکارونی در دسته غذاهای غیرمغذی‌ جای نمی‌گیرد اما مانند همه غذاهای خوشمزه دیگر، باید در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کرد. حتی می‌توان آن را بیش از پیش مغذی کرد و در تهیه سس آن انواع گوناگون مواد غذایی را به کار برد تا ارزش تغذیه‌ای آن چندین برابر شود. 

 ?) اولین نکته‌ای که در تهیه ماکارونی باید بدانید، آن است که ماکارونی را هنگام آبکش کردن، کمی بیشتر روی حرارت بگذارید تا مجبور نباشید آن را برای دم کردن دوباره روی حرارت قرار دهید، زیرا این کار موجب نرم شدن زیاد ماکارونی‌ها می‌شود و جذب کربوهیدارت‌هایی که در آن وجود دارد، سریع‌تر می‌شود و نهایتا با افزایش قند خون و ترشح انسولین، افت قند و گرسنگی مجدد را برای شما به همراه خواهد داشت و به دنبال گرسنگی، خوردن مجدد غذا و نهایتا اضافه وزن و چاقی، شما را گرفتار خواهد کرد. به همین دلیل به دیابتی‌ها توصیه می‌شود، به جای غذاهای له شده و بسیار نرم، از غذاهای ترد و سفت‌تر استفاده کنند.
 ?) اغلب خانواده‌ها برای تهیه سس ماکارونی از گوشت قرمز استفاده می‌کنند. توصیه ما این است که به جای گوشت قرمز از سینه مرغ استفاده کنید. می‌توانید گوشت مرغ را به صورت تکه‌های بسیار ریز درآورده و در کمی روغن مایع تفت دهید یا آنها را بپزید و مانند گوشت قرمز چرخ کنید.
 ?) در مایه ماکارونی از انواع سبزیجات نظیر هویج، کلم بروکلی، قارچ و فلفل دلمه‌ای استفاده کنید، اما این سبزی‌ها را در مراحل آخر پخت مایه ماکارونی به آن اضافه کنید و کمی حرارت دهید تا مواد مغذی آن از بین نرود. به علاوه هنگام خرد کردن، سبزی‌ها را خیلی ریز خرد نکنید و نیز مدت طولانی در معرض هوای آزاد قرار ندهید؛ زیرا این کارها موجب از بین رفتن مواد مغذی حساسی می‌شود که در این سبزی‌ها وجود دارد؛ خصوصا ویتامین‌ها.
 ?) به جای رب می‌توانید از گوجه فرنگی رنده شده و زعفران استفاده کنید تا ارزش غذایی ماکارونی چندین برابر شود.
 ?) هنگام تهیه مایه ماکارونی می‌توانید از روغن مایع و از همه بهتر روغن زیتون استفاده کنید.
 ?) این غذا اگر بعد از آبکش کردن به روشی که قبلا گفته شد، سرو شود، هم برای دم کردن احتیاج به روغن اضافی ندارد، هم بعد از آبکش کردن، روغنی ته ظرف ریخته نمی‌شود که ته دیگ آن نسوزد، یعنی غذای شما اصلا ته دیگی نخواهد داشت و این موضوع به کاهش مصرف روغن در غذایتان کمک می‌کند. فقط کمی روغن برای تفت دادن موادی که در تهیه مایه ماکارونی نیاز است، به مصرف می‌رسد که می‌توان برای این منظور از روغن زیتون بودار یا بی‌بو استفاده کرد.‌
 ?) در کنار ماکارونی، سعی کنید از ماست کم‌چرب و از دوغ کم چرب و بدون گاز نیز به عنوان نوشیدنی استفاده کنید؛ زیرا این کار به تکمیل وعده غذایی شما در دریافت همه گروه‌های غذایی کمک می‌کند و در هضم پروتئین و کربوهیدرات‌های موجود نیز موثر است.
 ?) ماکارونی غذایی مناسب برای آشتی دادن بچه‌های بد غذا یا مواد غذایی است که از خوردنشان دوری می‌کنند. برخی از بچه‌ها تخم‌مرغ، انواع سبزی‌ها نظیر فلفل سبز، هویج و حتی قارچ را دوست ندارند. شما می‌توانید با به کار بردن این مواد غذایی در ماکارونی، ذائقه آنها را خوردن هر غذایی عادت دهید. به علاوه توصیه ما به شما این است که از ماکارونی‌هایی استفاده کنید که شکل خاصی دارند؛ زیرا استفاده از آنها بچه‌ها را تشویق می‌کند تا همه غذایشان را بدون آنکه بهانه بگیرند، بخورند.
 ?) برای تهیه ته دیگ‌ این غذا نیز توصیه ما این است که برای افزایش ارزش غذایی از مخلوط حلقه‌های سیب‌زمینی، هویج و کدو به جای نان استفاده کنید، البته با کمی روغن مایع یا روغن زیتون.




نوشته شده توسط ایمان در ساعت 2:15 عصر
  • کلمات کلیدی :

  •